skola sporta sporticus

Svet sporta / Fizička aktivnost i sredina u kojoj se sprovodi

Fizičko vaspitanje ima veliki uticaj na navikavanje dece i omladine na fizičke napore i razvijanje sklonosti i navika da se bave fizičkim vežbanjem. Prirodan način za decu da nauče motorne veštine je kroz slobodnu igru. Didaktički pristup učenju osnovnih motornih veština koji se preporučuje je učenje u interakciji sa okruženjem. U ovom pristupu teren ima ulogu nadražajnog sredstva, iziskujući pokrete koji izazivaju različit motorni odgovor. Sredina u kojoj dete boravi, bilo da se slobodno igra ili ciljano vežba, delimo na spoljašnju i unutrašnju.


fizicka aktivnost

Spoljašnja sredina je najbitnija odrednica dečije igre. Igrališta, dvorišta, šume i drugi vidovi prirodnih predela su najpoželjniji zato što omogućavaju izvođenje mnogo različitih vidova igre. Kroz različite oblike igre deca uvežbavaju svoje motorne veštine na prirodan način koristeći kombinacije prirodnih oblika kretanja. Biti napolju za decu je jednako što i fizička aktivnost, a spoljašnje okruženje pruža neiscrpan broj mogućnosti za aktivnosti i slobodnu igru dece. Deca vide i koriste ono što im okruženje ponudi kao mogućnost za igru. Različita prirodna okruženja podstiču raznovrsnije kretanje, a na taj način i motorni razvoj kod dece. Norveška studija o igralištima u prirodi (Fjortoft, 2001) je pokazala da su deca koja su fizičku aktivnost imala napolju, pokazala značajna poboljšanja u svim motoričkim testovima, a naročito testovima za procenu ravnoteže i koordinacije. Spoljašnje okruženje je dinamički sistem koji se menja tokom sezone (npr. tokom zime neka okruženja nude aktivnosti na snegu i ledu) i na taj način predstavlja konstantnan izazov za decu koja borave u njemu.



fizicka aktivnost

Unutrašnju sredinu za vežbanje tradicionalno čini sala, ali postoje i razni oblici prostorija za igranje u vrtićima, igraonicama ili kod kuće. Igrališta u zatvorenom predstavljaju veliki potencijal za razvoj motornih veština. Standardna sala i sobe za igranje lako mogu biti izmenjeni u poligon za motorno obučavanje. Ovakvo okruženje poboljšava razvoj osnovnih kretanja kao što su hodanje, trčanje, skakanje, puzanje, penjanje i bacanje. Unutrašnja sredina nudi kontrolisanije uslove od spoljašnje sredine. Uslovi su više statični, sa nepomičnim spravama i konstantnom klimom. Unutrašnja sredina ima veliki potencijal da postane izazovno okruženje za decu, što trener (nastavnik) sa malo kreativnosti lako koristi da napravi atmosferu punu izazova.


Sredina u kojoj se uči, bilo spoljašnja ili unutrašnja, podstiče decu da budu fizički aktivna. Kroz fizičku aktivnost, deca stiču kretna iskustva i na taj način pozitivno utiču na razvoj i učenje motornih veština. Različita prirodna okruženja podstiču raznovrsnije ponašanje, a na taj način i motorni razvoj kod dece.


Profesori fizičkog vaspitanja bi trebalo da obrate pažnju na mogućnosti koje im pruža spoljašnja i unutrašnja sredina i da svojom kreativnošću usmere te mogućnosti ka usavršavanju motoričkih sposobnosti dece.


Fizička aktivnost je sredstvo broj jedan za stvaranje zdravog načina života, a podariti deci zdrave navike u mlađim danima je svakako od velikog značaja za njihov dalji život.


Reference
• Fjørtoft, I. (2001). The natural environment as a playground for children: The ipact of outdoor play activites in pre-primary school children. Early Childhood Education Journal, 29(2), 111-117.


Nikola Makić
Profesor sporta i fizičkog vaspitanja







 
 
 
 

Pratite nas


 

Škola sporta Sporticus

Adresa: Šavnička 45V/20,

11000 Beograd, Srbija

Tel: +381 63 / 76 58 777

Fax: +381 11 / 23 92 156

info@sporticus.rs
www.sporticus.rs

Posvećeni deci i sportu!